Efektywna obsługa konsumenta
Logistyka admin  

ECR – Efektywna obsługa konsumenta

Definicja

Strategia funkcjonowania łańcuchów dostaw produktów częstego zakupu. ECR jest nowoczesną strategią zarządzania łańcuchem dostaw, według której producenci, dystrybutorzy, handlowcy, detaliści i dostawcy usług logistycznych współpracują ze sobą w celu jak najlepszego zaspokojenia potrzeb klienta.

Powstanie

1992 –  Stany Zjednoczone – Grupa robocza efektywnego zaspokajania potrzeb konsumenta-utworzona przez przedsiębiorstwa branży FMCG (FMCG ang. Fast Mooving Consumer Goods).

Stosowanie

FMCG, produkty żywnościowe, branża tekstylna

Trzy filary

  • zapewnienie wymaganego poziomu obsługi
  • eliminacji kosztów, które nie dodają wartości
  • maksymalizacji efektów i eliminacji barier w całym łańcuchu dostaw

Cztery główne procesy w łańcuchach dostaw

  • Efektywne Zarządzanie Asortymentem Sklepowym
  • Ciągłe Uzupełnianie Zapasów.
  • Efektywna Promocja
  • Efektywne Wprowadzenie Nowego Produktu

Wykorzystuje metody zarządzania, rozwiązania, organizacyjne oraz narzędzia i technologie

  • międzynarodowe standardy identyfikacji towarów, usług, miejsc lokalizacji (wg standardów EAN.UCC)
  • automatyczną identyfikację(AIDC) opartą na kodach kreskowych w całym łańcuchu dostaw
  • elektroniczną wymianę danych (EDI) eliminującą transakcje papierowe
  • komputeryzację i informatyzację punktów sprzedaży (EPOS)
  • zintegrowane systemy informatyczne (collaborative commerce)
  • przeładunek kopmpletacyjny (cross docking)

Cel

  • Racjonalne eksponowanie produktu na półce sklepowej
  • Ciągłe uzupełnianie produktu
  • Efektywna promocja
  • Efektywne wprowadzanie nowych produktów do sprzedaży

Efekty

  • Redukcja kosztów
  • Zmniejszenie zasobów w łańcuchu dostaw
  • Poprawa obsługi klienta.
  • Optymalizacja produktywności powierzchni sprzedażnej
  • Optymalizacja w całym łańcuchu dostaw czasu i kosztu systemu uzupełniania produktu na półce sklepowej
  • Redukcja towarów niesprzedawalnych
  • Wzrost efektywności operacji magazynowych
  • Poprawa wykorzystania transportu
  • Maksymalizacja skuteczności promocji i wyeliminowanie działań promocyjnych,
    na które konsument nie reaguje w dostatecznym stopniu
  • Maksymalizacja efektywności rozwoju nowych produktów i działań wprowadzających

Bartosz Biskupski

Opracowanie własne w oparciu o : opracowania Ireneusza Fechnera (IliM)

Fot. Pixabay

Czytaj także:  Poziom obsługi klienta jako podstawowy efekt funkcjonowania systemu logistycznego