Porównanie strategii logistycznych
Logistyka admin  

Porównanie strategii logistycznych

Rodzaj strategiiJITLean productionMass CustomizationPostponement  ECRCPFR
Lokalizacja w łańcuchu dostawCzęść górna (upstream)Część górna (upstream)Część środkowa (midstream)Część środkowa i dolnaCzęść dolna (downstream)Cały łańcuch dostaw
Dominujący segment w łańcuchu dostawZaopatrzenieZaopatrzenie i produkcjaProdukcja i marketingProdukcja, dystrybucja i marketingDystrybucjaProducenci i hipermarkety
IstotaW wersji optymalnej zerowy poziom zapasów komponentów do produkcji w fabryce i  organizacja dostaw dokładnie na czasOgraniczenie zasobów posiadanych przez dominujący element łańcucha dostaw , szeroko wykorzystany outsoursingDostosowanie charakterystyki produktów i usług do zindywidualizowanych potrzeb klientówOpóźniony (w czasie oraz przesunięty najbliżej  rynku) montaż  produktów o modułowej konstrukcjiOptymalizacja wykorzystania magazynów, środków transportu etc. przy maksymalizacji satysfakcji klienta. Optymalizacja wykorzystania półek sklepowychWspólne planowanie, prognozowanie i uzupełnianie zapasów produktów w handlu detalicznym
Zawarty podprocesUzupełnianie zapasów i montażZaopatrzenie i produkcjaOd generowania zróżnicowanych zamówień do realizacjiOd przyjmowania zróżnicowanych zamówień do wysyłkiOd generowania zamówień do uzupełniania zapasów produktu w handlu detalPrognozowanie realizacja zamówień, wspólne planowanie, optymalizacja, integracja SI
Trafność prognoz popytu generowanego przez klientów  WysokaWysokaŚredniaŚredniaNiskaNiska
Poziom skomplikowania produktuNiskiNiskiŚredniŚredniFMCG, produkty żywnościowe, branża tekstylnaFMCG i inne
Rola orientacji na klientaOrientacja na szybkie i terminowe dostarczanie komponentów do produkcjiStrategia pullKustomizacja produktów i usługUnikanie operacji generowanych przez prognozySzybkie uzupełnianie zapasów produktów w sklepachSzybkie uzupełnianie zapasów produktów w sklepach
Rola dostawców/usłu-godawcówIstotnaIstotnaNieistotnaOperacje związane z opóźnieniem montażuIstotna rola w koordynacji dystrybucjiWymagana jest pełna współpraca i wzajemne zaufanie wszystkich elementów łańcucha dostaw
Przepływ informacjiInformacja pozyskiwana od producentaWymiana informacji celem poprawy funkcjono-wania łańcucha dostawBazy danych o klientachPrzepływ informacji o zamówieniach przez cały łańcuch dostawInformacje z EPOS (z elektron. kas obsługujących kody kreskowe)Praktyczna realizacja koncepcji information sharing
Istotny wymiar efektywności i  sprawności łańcucha dostawElastyczność i szybkość działania dostawcówEfektywność i eliminacja niesprawności przy jednoczesnym zachowaniu  poziomu obsługi klientaZachowanie efektywności przy poprawie reakcji na zamienność potrzeb klientaKustomizacja i redukcja kosztów operacyjnychDostosowanie dystrybucji do trendów na rynkuWymiana informacji oraz integracja sieci sklepów wielkopowie-rzchniowych i producentów celem poprawy trafności prognozowania oraz wzrost efektywności  obsługi klientów
Przykłady ważniejszych prac związanych z strategiąHarrison (1992)Wonack i Jones (1996)Pine (1993) Victor i Boyton (1998)Bucklin (1965) Zim i Bowersox (1988)Raport:Kurt’a Salomans opracowanie: Cooper i LybrandCollaborative Planning, Forecasting and Replenishment Commitee
Istotność dla klienta  Bardzo silnaSilnaBardzo silnaBardzo silna
Wirtualna integracja  Wymagana WymaganaWymaganaWymaganaNieodzowna
Integracja procesów  WymaganaWymagana  WymaganaWymagana
Opomiarowanie łańcucha dostaw  WymaganeWymaganeWymaganeWymaganeWymaganeWymagane
EfektyRedukcja kosztów, Minimalizacja poziomu zapasów, Eliminacja przestojów produkcjiRedukcja zasobów, poprawa elastyczności,  Zaspokojenie zindywidualizowanych potrzeb klientówPrzyspieszenie reakcji na fluktuacje popytu i zmianę potrzeb klientówRedukcja kosztów Zmniejszenie zasobów w łańcuchu dostaw Poprawa obsługi klienta. Optymalizacja produktywnościOperacyjna elastyczność, redukcja kosztów, Maksymalizacja poziomu obsługi klienta

Opracowanie własne w oparciu o:

  • www.cpfr.org
  • Measuring agile capabilities in the suplly chain– Remko I. Van Hoak, Alan Harrison, Martin Christopher    
  • International Journal of Operations and Production Management Vol 21 No. ½ 2001 , strony 126-147
Czytaj także:  Analiza kosztów i wyników w działalności dystrybucyjnej

Fot Pixabay